Een eerste namiddag in de klas

Voor het vak ontwikkelingspsychologie werd gevraagd om een leerling te observeren. Dit zou mijn eerste taak in een klas zijn. Wat spannend! Ik werd verwacht om 13u aan de klas van juf Hannelore. Daar stond ik dan in de gang, de rijen met leerlingen liepen mij voorbij en ik werd aangestaard. 'Wie is dat?' 'Is dat de nieuwe stagiaire?' Toen de leerlingen allemaal hun plaats hadden ingenomen werd ik kort aan de klas voorgesteld: "Dit is Juf Emely, zij zal deze namiddag komen kijken hoe het er in onze klas aan toe gaat, ik verwacht dan ook dat jullie zich zullen gedragen?" Had ik dat goed gehoord? 'Juf Emely'! Apetrots nam ik mijn pen en schrift en begon aan mijn opdracht. Toen de bel ging voor de pauze werd ik meegevraagd naar de lerarenkamer. We dronken een kopje koffie en er werd gepraat over mijn opdracht. Na de speeltijd mocht ik de rij tot aan de klas begeleiden, en zelfs even rondwandelen tijdens het individueel werk. Toen een leerling mij vroeg om even te helpen kreeg ik het even benauwd. Ik ben pas begonnen aan de opleiding, ik weet niets over lesgeven, laat staan over de lesinhoud! Maar ik kon helpen, ik wist het antwoord en was opnieuw apetrots. Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen de juf Hannelore mij om vier uur vertelde dat ze een echte juf in mij zag en hoopte om nog met mij samen te mogen werken! De ganse avond en dag erna genoot ik van die namiddag met kriebels in de buik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten